LAMBRETTA



Lambretta....??






Lambretta adalah salah satu kenderaan yang menjadi tarikan kepada saya, reka bentuk nya yang  sangat unik dan klasik. Lambretta merupakan sejenis sekuter yang pertama telah dikeluarkan pada tahun 1947. Selain Lambretta , Vespa juga menjadi tarikan kepada peminat-peminat motor klasik.
Banyak aktiviti yang boleh dilakukan kepada pemilik-pemilik lambretta ,seperti bersiar-siar menaik lambretta secara beramai-ramai, menyertai pertandingan motor-motor klasik dan banyak lagi. 


Saya dan untuk peminat-peminat setia motor-motor klasik tidak sabar untuk menunggu bulan April dimana akan diadakan  “Karnival Vespa dan Motor Klasik” di Kuala Kangsa, Perak. Peminat-peminat motor-motor klasik ini bukan sahaja dari Malaysia ,malah  Singapore, Thailand dan Brunei juga datang untuk meraikan karnival ini . Pada masa itu kita dapat melihat peminat-peminat motor-motor klasik ini bersama dengan motor-motor mereka di sepanjang lebuh raya menuju ke Kuala Kangsa.Pada karnival itu nanti kita dapat berkongsi pendapat, menjual beli barang-barang motor berkenalan dengan rakan baru dan sebagainya. Pelbagai pertandingan akan diadakan seperti, Lambretta ubahsuai, lambreta cantik, dan banyak lagi kategori yang disediakan.




dugaan dan cabaran  perjalanan ke Kuala Kangsa


berusaha membaiki kerosakan














































Peminat Setia Lambretta

      

Kepada peminat-peminat Lambretta mesti kenal kan siapa pemilik motor di atas...?.....Shahriaziz atau dikenali sebagai nanang merupakan salah seorang peminat motor-motor klasik, beliau mempunyai sebuah motor Lambretta yang dipanggil “Gadis” kerana warna motornya yang merah dan mempunyai pelekat seorang gadis. Beliau mempunyai Lambretta nya sendiri pada tahun 2006 pada waktu itu Lambretta nya adalah sebuah besi buruk yang berada ditepi sebuah rumah tanpa dijaga oleh pemilik asalnya sebelum ini .Beliau telah membelanjakan MYR 8000 untuk membaik pulih , membaiki kerosakan dan bermacam-macam lagi sehingga la ia nya menjadi seperti sekarang.Beliau pernah memenangi beberapa pertandingan seperti, Lambretta ubahsuai, pada PSK 2011 (perhimpunan Skuter Kebangsaan) dan 12.02.2012,  Pertandingan Auto Klasik Sempena Karnival Hari Perbandaran Ke15 MBPJ Sunway Pyramid.


No.1 Kategori Lambretta Ubahsuai Di Sunway Pyramit
























No.1 Lambretta Cantik PSK 2011





















Jenis-Jenis Lambretta











1959 Li 125/150 SERIES 11.
This machine was identical to the series 1 except for headlight repositioned into the handle bar casing.
Both in 125cc and 150cc versions. Later models had larger rear light unit.
"Pear Shaped" horn cover. Separate seats.




















1960-61 TV 175 11.
The updated 175cc model was basically the Li in 175cc form.
this brought it inline with the other newer models.
Dual seat fitted as standard with key ignition and front dampers.








1962-3 TV 175 111.
All machines now basically the same, with only little cosmetic and internal differences.
The design differences in body work will be apparent from the illustrations.
Engine details, gear ratios and other technicalities are fully covered in the Lambretta workshop manuals.












62 Li 150 (SLIMSTYLE) SERIES 111.
This replaced the Series 11 models in 1962 and were of squarer appearance
and much narrower in frontal design. A more efficient design of silencer fitted.













1963 Li 150 PACEMAKER.
Body work design differences with flashes on side panels and the now famous "Three penny" bit shaped headset.
All machines from now on feature the dual seat as standard with exceptions in the lightweight Lambrettas.
Versions were available as "Gold" or "Silver" Specials.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan