Aktiviti

Mendaki Gunung Nuang

Gunung Nuang  terletak di negeri Malaysia, dengan ketinggian 1493 meter (4898 kaki) . terdapat 3 laluan mendaki ke puncak dan semuanya telah di terokai oleh Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara Malaysia. 2 daripadanya bermula di Selangor di Kuala Pangson,Hulu Langat , dan 1 lagi di Kampung Kemesah Geombak. Laluan ke-3 berada dari Bukit Tinggi di Bentong Pahang. Genting Highlands boleh dilihan pada waktu malam dari puncaknya.

Pada 2008 , saya dan rakan-rakan seramai 9 orang telah merancang untuk pegi menakluki Gunung Nuang. Perjalanan kami bermula pada pukul 8 pagi.  Keadan muka bumi yang turun naik itu, membuat kan saya merasa cepat penat. Perjalanan kami pada mula nya di kelilingi oleh beberapa rimbun pokok buluh.Kami perlu sampai ke Kem Lolo sebelom matahari terbenam untuk mendirikan Khemah. Kem Lolo adalah tempat dimana pendaki-pendaki berehat sebelum menyambung pendakian ke puncak Gunung Nuang. Pada keesokan pagi nya, kami bersiap sedia untuk menyambung pendakian.Sasaran kami seterus nya menuju ke Kem Pacat. Kami berhenti berehat seketika untuk menghilang kan rasa penat dan dahaga, kerana selepas ini, kami akan berjalan terus sehingga kepuncak.Setelah berehat selama 10 minit, kami bersiap sedia untuk mendaki semula. Tiba-tiba hujan turun sangat lebat. Kami terpaksa memberhentikan pendakian kerana akan membahayakan pendaki dengan laluan yang licin dan berisiko tinggi. Saya berharap suatu hari nanti akan dapat berpeluang untuk mendaki sehingga ke puncak Gunung Nuang.

Bersiar-siar menaiki Lambretta dan Vespa

Pada hujung minggu kami akan beramai-ramai menaiki Lambretta atau Vespa masing-masing pergi bersiar-siar sekitar Klang ke Shah Alam. Tapi kena balik awal sebelum pukul 11 pm, nanti mak marah. Kami akan berkumpul di suatu tempat yang di janji kan, dan akan bergerak beramai-ramai menuju ke destinasi yang dirancangkan.

Menembak

Setahun sekali saya dan keluarga kawan saya akan pergi menembak, kami menggunakan "pum gun" dan pistol. Kami di bekal kan peluru hidup, untuk "pum gun" kami di beri sebanyak 8 peluru, manakala untuk pistol hanya 5 peluru sahaja